Vitalen.noErnæring

Ernæring

Hva er ernæring?

Når vi spiser eller drikker, er det hva kroppen utnytter av det konsumet som definerer ordet ernæring. Ser vi på hvilke egenskaper og funksjoner de forskjellige næringsstoffene karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer, mineraler, kostfiber og vann har for kroppen, kan vi fortere fortså hvorfor ernæringsfysiologi er en viktig lære.


Ernæring og energi

Skal kroppen fungere i en hektisk hverdag, trenger den jevnlig tilførsel av energi. Energi får vi gjennom næringsstoffene karbohydrater, proteiner, fett, fiber eller alkohol. Karbohydrater får du fra hele korn, grønnsaker og frukt. Karbohydrater er viktig for en aktiv kropp sammen med proteiner som er det næringsstoffet som metter best. Proteiner er viktig for kroppens vekst og vedlikehold. Sunne proteinkilder kan være fugl, fisk, egg, soya, belgfrukter og spirer.

Fett er faktisk veldig viktig å få i seg for at hjernen og øynene skal opprettholde normal aktivitet. Hjernen og netthinnen består av fettsyrene EPA (Eikosapentaensyre), DHA (Dokosaheksaensyre) og GLA (Gammalinolensyre). Viktige fettsyrer som bør tilføres kroppen i balanserte forhold finner vi i omega-3 og omega-6 klassen. Linfrø, raps, hampolje, grønnsaker (spinat, bønnespirer, kinesisk brokkoli), ville bær (blåbær, multer, tyttebær) og alger inneholder omega-3 som kan omdannes til EPA og DHA. Solsikke, tistel, hvetekim, avocado, nøtter (spesielt valnøtter) og fisk inneholder omega-6 som kan omdannes til GLA.

Fiber kan ha mange positive virkninger på kroppen og finnes i villris, tørket frukt, nøtter, grove kornprodukter, grønnsaker, bønner, erter, linser, poteter og diverse frukt.

Har du lagt merke til en rask varme ved inntak av alkohol? Det er fordi alkoholen gir deg energi samtidig som den krever en hel del energi for nedbrytingsprosessen. Det vil med andre ord si at du tilfører kroppen energi samtidig som du forbruker uten å måtte fysisk bevege deg noe særlig. Det er derfor viktig å ha et balansert forhold til alkohol, så unngår du å bruke mer energi enn du har og våkne opp utslitt dagen etterpå.


Hvordan bli mer ernæringsbevisst i kostholdet

Finn ut hvilket kosthold som får kroppen din i riktig balanse. I media er det hele tiden artikler om hva man skal spise og hva man ikke skal spise. Dette kan være en bygge bro for mange, men det er viktig å høre på hva kroppen din forteller deg, siden vi mennesker kan reagere på forskjellig typer mat og har forskjellig stoffskifte.

For riktig ernæring er det viktig at du blir enig om hva som er best for deg, og husk å vær ærlig med deg selv.