Sitron

Sitron

Sitronens egenskaper

Det er ikke uten grunn at buddhistene mener sitronen er en av de hellige frukter. Sitron er meget rik på C-vitaminer (c-vitaminer vedlikeholder kroppens bindevev og regulerer kroppens opptak av jern) og kalsium (kalsium er et viktig stoff for tennene og skjelettet). Sitronfrukten inneholder også andre vitaminer og mineraler, pektiner og fiberstoffer som reduserer blodkolesterolet, den kraftige antioksidanten limonin og eteriske oljer.

Sitronens eteriske olje, som lages ved kaldpresset fruktskall fra modne sitroner, er en forfriskende, styrkende og ikke minst rensende olje.



Hva kan du bruke en sitron til?

Sitron må være den mest annvendelige sitrus frukten som finnes med sin rene og syrlige smak. Med ren smak får vi god kontroll og derfor brukes sitron over hele verden i masse ulike matretter. Men sitron brukes ikke bare i mat, du kan faktisk bruke sitroner til det meste.

Her er noen eksempler;

  • - Hindre misfarging av oppkuttet frukt eller grønnsaker.
  • - Redusere tannkjøtt- og neseblødninger.
  • - Lindring av sår hals.
  • - Vann tilsatt noen dråper sitron minsker røykesuget.
  • - Motvirke kløe etter stikk/bitt av insekter eller giftige dyr.
  • - Motvirke fotsopp, herpesblemmer, munnsår eller såre hender.
  • - Bruk sitronsaft som etterbarberingsvann så får du langtidsvarende myk hud.

Litt historie om sitronene

Sitronen har sin opprinnelse fra Nord-India og har i flere tusen år blitt dyrket i Tyrkia og Kina. Sitroner vokser på trær som kan bli opptil 6 meter høyt. Sitrontreet blomstrer året rundt og står med modne frukter og blomster på en gang. India produserer mest sitron i verden, etterfulgt av Mexico, Argentina, Brasil, Spania, Kina, USA, Tyrkia, Iran og Italia.


Næringstabell for sitroner

Næringsinnhold pr 100 g spiselig matvare:

Betakaroten: 6 μg

Fett: 0,3 g

Fett, enumettet: 0 g

Fett, flerumettet: 0,1 g

Fett, mettet: 0,1 g

Folat: 11 μg

Fosfor: 16 mg

Jern: 0,4 mg

Kalium: 140 mg

Kalsium: 27 mg

Karbohydrat: 2,2 g

Kilojoule: 78 kJ

Kilokalorier: 19 Kcal

Kopper: 0,05 mg

Kost fiber: 2 g

Magnesium: 9 mg

Monosakkarider + Disakkarider: 2,2 g

Natrium: 3 mg

Niacin: 0,2 mg

Niacin ekvivalenter: 0,3 NE

Protein: 0,8 g

Selen: 1 μg

Sink: 0,1 mg

Spiselig del: 64%

Stivelse: 0 g

Vann: 90 g

Vitamin A: 1 RE (Retinol Ekvivalenter)

Vitamin B1: 0,05 mg

Vitamin B2: 0,04 mg

Vitamin B3: 0 mg

Vitamin B6: 0,11 mg

Vitamin B12: 0 μg

Vitamin C: 53 mg

Vitamin D: 0 μg

Vitamin E Alfa-tokoferol: 0,2 mg


Kvalitetskrav til en sitron

Når du skal velge ut en god sitron i butikken eller på markedet bør du kjenne etter at sitronen er tyngre i forhold til størrelsen sin. En sitron bør ha et tverrsnitt på minst 45 mm. Se til at sitronen ikke har tegn til bløte eller brune flekker, en sitron skal være blank og fast i formen.


Alle frukter på S:


Tilbake til frukt